Oscarnomineret dokumentarfilm om Edward Snowden

Enhedslisten arrangerer en gratis forevisning af dokumentarfilmen "Citizenfour" om whistleblower Edward Snowden, som jages af de amerikanske efterretningstjenester.
Det sker fredag 23.januar kl. 19 i Bibliografen, Bagsværd Hovedgade 116 i Bagsværd.
Dokumentaristen Laura Poitras, var med helt fra starten og portrætterer Snowden gennem adskillige møder med ham.
Filmen tager sin begyndelse da Poitras flyver til Hong Kong, for at møde manden bag en række anonyme mails hun har modtaget. Det eneste de var underskrevet med var: citizen four. Han var klar til at afsløre hvordan NSA m.fl. benyttede sig af skjult overvågning.
Produktet er en thriller, der udfolder sig foran tilskueren. Filmen fik ved premieren sidste år 5 stjerner i alle de store dagblade i Danmark, bl.a. Politiken, hvor Kim Skotte skrev: "Vi er på plads fra dramaets start og på første række. Så at sige til stede ved en slags debriefing af en agent, mens fjenden måske lusker omkring udenfor. En blanding af sikkerhedshensyn og selviscenesættelse, som resulterer i en nervepirrende filmisk klaustrofobi."
Filmen varer 1 time og 54 minutter – og Enhedslisten sørger også for en gratis kop kaffe til publikum.
Det er Enhedslisten i Lyngby, Herlev og Gladsaxe, som arrangerer og vi præsenterer også de to spidskandidater ved det kommende folketingsvalg: Tidligere medlem af Europa-parlamentet Søren Søndergaard, Gladsaxe og HB-medlem Pia Boisen, Lyngby.